Jeszcze kilkadziesiąt lat temu pracownicy biurowi podczas wykonywania swojej pracy mieli do dyspozycji jedynie prozaiczne przyrządy do obróbki dokumentów, takie jak nożyczki, zszywacze, dziurkacze itp. Dziś natomiast właściciele i menadżerowie wielu firm decydują się na ułatwienie zadań swoich pracowników poprzez wyposażenie ich w bardziej zautomatyzowane urządzenia takie jak gilotyny i trymery biurowe.

Do czego służą gilotyny i trymery biurowe?

Urządzenia te przydają się szczególnie w biurach projektowych, agencjach reklamowych, szkołach, czy instytucjach urzędniczych. We wszystkich tych miejscach praktycznie codziennie wykorzystuje się arkusze papieru, nierzadko dostosowując je na przykład poprzez przycinanie. Wykonywanie tego za pomocą nożyczek może się jednak okazać zbyt czasochłonne oraz niedokładne, dlatego gilotyny i trymery sprawdzają się w takich przypadkach doskonale. Te pierwsze są o tyle przydatne, że mogą przeciąć dużą ilość kartek na raz. Niektóre modele są w stanie wykonać precyzyjne i równe cięcie w pliku papieru o grubości kilku centymetrów. Oczywiście mowa tu o dość zaawansowanych gilotynach, które przeważnie opierają się w na zasilaniu elektrycznym. Tego rodzaju urządzenia bardzo często są wyposażone w optykę, zwykle laserową, która wyświetla dokładną linię cięcia. Dzięki temu możliwe jest przecięcie papieru z chirurgiczną wręcz precyzją. W zależności od konkretnego modelu gilotyny elektrycznej możemy spotkać się z ręcznym lub automatycznym układem dociskania. Naturalnie istnieją również mniej skomplikowane przyrządy tego typu, które zazwyczaj charakteryzują się mniejszym rozmiarem, a tym samym większą mobilnością i są w pełni obsługiwane ręcznie. Mimo wszystko gilotyny ręczne w dużej części przypadków także są w stanie przeciąć kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt kartek na raz.

Trymery mają bardzo podobną funkcję do gilotyn biurowych, a mianowicie służą do cięcia arkuszy papieru. Różnica, która widoczna jest na pierwszy rzut oka, to inna budowa tych urządzeń. Podczas gdy gilotyna wykonuje relatywnie szybkie cięcie z góry, trymer tnie papier za pomocą ostrza osadzonego w głowicy, którą ręcznie przesuwa się wzdłuż arkusza. Zautomatyzowane trymery raczej są stosowane w dużych przedsiębiorstwach papierniczych, produkujących ogromne ilości wyrobów. Trymery biurowe zazwyczaj przystosowane są do formatu A4 i są zdolne do przecięcia mniejszej ilości kartek na raz niż gilotyny. Na rynku dostępnych jest co najmniej kilka rodzajów ostrz, które mogą różnić się między innymi kształtem (linia prosta, falista, zygzakowata itd.).

Trymer czy gilotyna – co jest lepsze?

To, czy w danym przypadku bardziej sprawdzi się trymer czy gilotyna, zależy od rodzaju pracy, jaką wykonujemy. Niewielkie biura przerabiające niezbyt dużą ilość dokumentów raczej nie będą potrzebowały urządzeń o większych rozmiarach, dlatego najbardziej przydatne będą dla nich trymery o formacie A4 lub gilotyny ręczne. Im większe przedsiębiorstwo, tym więcej skomplikowanej pracy, dlatego też na pewnym etapie należy ocenić, czy nie warto wyposażyć swojego zespołu w gilotynę elektryczną o dużej grubości cięcia.

Podobnie jak większość wykonywanych przez nas zajęć, praca biurowa staje się coraz bardziej zautomatyzowana. Gilotyny i trymery służące do cięcia papieru niewątpliwie stanowią spore ułatwienie podczas wykonywanych przez nas zadań. Mnogość ich rodzajów umożliwia optymalne dostosowanie tego typu sprzętu do specyfiki naszej pracy.

źródło: idealnebiuro.pl – sprzęt biurowy