Honda CR-V i Toyota RAV4 należą do najpopularniejszych SUV-ów na świecie i zdobywają uznanie kierowców bez względu na szerokość geograficzną. W przypadku CR-V mamy do czynienia z VIII generacją, natomiast obecna RAV4 to już IX wersja. Dzięki poszerzeniu gamy silników przez Hondę i wprowadzeniu do oferty wersji hybrydowej, pojawiają się bardzo istotne pytania. Czy Toyota powinna czuć się zagrożona? Na którego japońskiego SUV-a się zdecydować? Czy któryś z nich jest zdecydowanie lepszy od konkurenta?

Honda CR-V i Toyota RAV4 – porównanie podstawowych parametrów

Dość niespodziewanie oba SUV-y mają niemal identyczne wymiary – 460 cm długości i 185,5 cm szerokości, nieznacznie różnią się tylko w przypadku wysokości i rozstawu osi. W konsekwencji ich kabiny są bardzo podobnej wielkości i większość kierowców nie będzie w stanie zauważyć różnicy. Warto podkreślić, że oba modele należą do najprzestronniejszych na rynku w tym segmencie. Także analiza pojemności bagażników daje bardzo dobre wyniki – 580 litrów Toyoty i 561 litrów Hondy. Dużym plusem Hondy CR-V jest wyższa pozycja za kierownicą ułatwiająca manewrowanie w mieście i bardzo dobre wyciszenie kabiny. Nowością jest też możliwość wyboru tego SUV-a w wersji siedmioosobowej.

Komfort jazdy i właściwości jezdne w obu przypadkach są bardzo zbliżone i, co najważniejsze, na naprawdę wysokim poziomie. Oba auta oferują bardzo przyjemnie zestrojone układy jezdne i zaskakująco dobre (jak na samochody o takich gabarytach) prowadzenie się. 173 KM generowane z silnika benzynowego (193 KM przy skrzyni automatycznej) Hondy i 184 KM w układzie hybrydowym pozwala na naprawdę dynamiczną jazdę.

Honda CR-V i Toyota RAV4 – porównanie silników

Oba auta oferowane są w dwóch wariantach silnikowych – benzynowym i hybrydowym, i w obu przypadkach można zdecydować się na wersję z napędem na przód lub na cztery koła. Różnią się natomiast pojemnością – Honda CR-V to 1.5 litra  w przypadku benzyny i 2.0 jeśli chodzi o hybrydę, Toyota RAV4 oferuje odpowiednio 2.0 i 2.5 litra pojemności. W przypadku silników benzynowych nie ma to większego wpływu na spalanie, które w cyklu mieszanym w kształtuje się na poziomie 7-7,5 litra na 100 km, natomiast w przypadku hybryd – nieco lepiej prezentuje się Honda i zyskuje ok. 0,5 litra względem Toyoty.

Samochód Honda zyskuje pewną przewagę nad Toyotą w aspektach związanych z działaniem silnika hybrydowego. Co prawda oba auta rozpędzają się równie płynnie i praktycznie niezauważalnie dla kierowcy następuje zmiana trybu pracy układu napędowego. W Hondzie silnik benzynowy, który pracuje za pośrednictwem jednobiegowej przekładni o stałym przełożeniu, ma głównie ładować litowo-jonowe baterie, które z kolei przekazują energię silnikowi elektrycznemu (jednemu z dwóch). Jeżeli moment obrotowy silnika benzynowego nie jest potrzebny do napędzania kół, sprzęgło po prostu odłącza go od zespołu napędowego i dzieje się to w sposób niemalże niewyczuwalny dla kierowcy. Dzięki temu minimalizowane są straty mocy związane z obracaniem niepracującego silnika spalinowego.

Decydując się na zakup jednego z japońskich SUV-ów, warto wziąć pod uwagę to, co proponuje najbliższy nam dealer Honda. Bo oprócz walorów wymienionych wyżej, samochód Honda ma jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę – cenę. Duży wpływ na nią ma oczywiście wybór wersji i wyposażenia. A w sytuacji kiedy mogą decydować detale, cena nabiera dodatkowego znaczenia. Szukając komfortowego i bezpiecznego auta o ciekawej stylistyce, oferującego najnowsze rozwiązania technologiczne i wysoką jakość, warto skierować swoją uwagę na Hondę CR-V.